Článek z Motor Journalu č. 10/2023

Veronika Šeďová (PravýSmalt.cz) darovala NTM nový chladičový znak pro jeden z nejvzácnějších automobilových exponátů – Laurin & Klement RK/M (1913/1921). Hrabě Alexander „Saša“ Kolowrat si automobil s výrobním číslem 4013 koupil přímo v automobilce 11. srpna 1913. V roce 1920 se Alexander Kolowrat obrátil na mladoboleslavskou továrnu se žádostí o výměnu šoupátkového čtyřválce ve svém phaetonu RK za motor nový, výrazně výkonnější. V automobilce tím inicioval stavbu speciálního závodního motoru, který byl vyroben pouze ve dvou kusech. Vycházel ze sériových pětilitrových čtyřválcových motorů typu M, byl však překonstruován na rozvod ventilů OHV. Kolowrat však od záměru z neznámého důvodu ještě před dokončením přestavby odstoupil a jeho vůz s novým motorem OHV si v automobilce dne 13. července 1921 koupil pan František Svoboda z Prahy, majitel velké autodílny a autodrožkářské společnosti, sídlící v Malé Štěpánské ulici. V letech 1921 a 1922 se s ním zúčastnil většiny z tehdy nepříliš četných domácích automobilových závodů a soutěží. V dalších letech vůz dále sloužil jako kvalitní a rychlý cestovní automobil k plné spokojenosti svého majitele, který ho nikdy neprodal. V roce 1952 paní Josefa Svobodová automobil darovala do sbírek Národního technického muzea. Původní velký chladičový znak byl v šedesátých letech z vozu ukraden a nahrazen malým. Nyní se na vůz vrátil smaltovaný znak správné velikosti.